
THE SUNDAY TIMES AND THE REDEFINITION OF THE FUNDAMENTALS OF 
JOURNALISM 
 
The Presidency has noted today''s front page article of the Sunday Times headlined: 
"Mbeki took R30‐million and gave some to Zuma". 
 
The report which purports to be a result of a six months'' investigation is but a 
hotchpotch recycling of allegations that have from time to time been peddled 
against the government''s Strategic Defence Procurement Package. 
 
This time the Sunday Times outdoes itself by placing a spurious allegation in the 
public domain, i.e. President Thabo Mbeki received a bribe of R30 million from MAN 
Ferrostaal. 
 
The Presidency would like to place it on record that President Thabo Mbeki has 
never at any stage received any amount of money from MAN Ferrostaal. The Sunday 
Times or anyone who has evidence that the President or anyone else received 
bribe(s) in the procurement process should, as we have emphasised before, 
approach the law enforcement agencies.  
 
In this regard, we recall the findings of the joint investigation into Strategic Defence 
Procurement Package which found no evidence of "any improper or unlawful 
conduct by the Government." In their joint‐statement of November 15, 2001, the 
investigators (the Auditor‐General, National Director of Public Prosecutions and the 
Public Protector) said, amongst other things: 
 
"No evidence was found of any improper or unlawful conduct by the Government. 
The irregularities and improprieties referred to in our report, point to the conduct of 
certain officials of the government departments involved and cannot, in our view, be 
attributed to the President or the Ministers involved in their capacity as members of 
the Ministers'' Committee or Cabinet. There are therefore no grounds to suggest 
that the Government''s contracting position is flawed." 



 
 
While all South Africans await the evidence, which the paper should submit to the 
law enforcement agencies, the Sunday Times is challenged to explain, amongst 
others:  
 

• The name of the UK specialist risk consultancy which authored the report on 
which the paper supposedly based its article and the reason for their 
concealment of the consultancy''s name. 

 
• Its reliance on a "leading Central European manufacturer" which 

commissioned the consultancy to investigate the purported "questionable 
business practices" of MAN Ferrostaal in order to fend off MAN Ferrostaal''s 
attempted "hostile takeover bid against it". By the way, the mystique 
attached to this information starts to ring hollow given that information 
about these competitors is easily available on the internet. In other words, 
what is meant to be a "six‐months investigation" by the Sunday Times turns 
out to be peddling of information among competing companies, including in 
its own words, "[a] number of arms dealers who were involved in bidding for 
the [South African] contracts…." 

• Its grotesque allegation that Zuma acted as Mbeki''s "front man during the 
arms deal negotiations", particularly in the context of the court process 
currently under way. 

• Whereas the article acknowledges that it is based on allegations, the paper''s 
editorial ("The arms‐deal truth must out, once and for all") openly attaches 
"truth" to the allegations. The unstated premise of the editorial is that the 
allegations are "truthful" because the Sunday Times says so. Rational South 
Africans will surely find this logic flawed! 

 
 
 
The recycling exercise in which the Sunday Times indulges is made manifest by 
repetition of a string of allegations. These include the supposed tampering with the 
Attorney General''s Report, changing the terms of the procurement bids, the viability 
of the Coega project and President Mbeki''s alleged "brushing aside" of warnings of 
the Strategic Defence Procurement Package unaffordability – all of which have long 
been in the public domain! The allegation that President Mbeki received money for 
the ANC is also an old one embellished in this current version with fanciful figures. 
 
There is an additional reason why professionals and society ought to worry about 
The Sunday Times'' brand of journalism as illustrated by the article in question. This 
relates to the paper''s seeming enthusiastic voyage to re‐writing the fundamentals of 
journalism. 



 
 
By readily regurgitating known and spurious allegations – supposedly after six 
months of a laborious investigation – while at the same time concealing easy‐to‐find 
information which casts doubt on the credibility of its article, the paper appears to 
be pursuing an agenda that it only can explain.  
 
The danger exists that journalism – which plays an important role in any democracy 
– may ultimately become a "rumour industry" in which any and every allegation 
finds its way in the pages of newspapers; thus stripping the profession of the 
legitimacy that it must enjoy in pursuit of its role. 
 
For more information, please contact:  
Mukoni Ratshitanga  
Tel: 012 300 5436 
Cell: 082 300 3447 Issued by: The Presidency 
3 August 2008 


